Barion Pixel

A tudati gyakorlásról részletesen – miért és hogyan?

Időpont
2024. szeptember 4. 19:00 - 21:00

Helyszín
‌Rudolf Steiner Ház - Pecsét terem

 

Böszörményi László

A gyakorlásról részletesen – miért és hogyan?

Előadás és szeminárium

Az előadásban (2024.  szeptember 4-én) elhangzanak a gyakorlási út főbb állomásai. A szemináriumban (2024. szeptember 7-én) közösen gyakorlunk és megbeszéljük a tapasztaltakat. A megbeszélés arra is szolgál, hogy gyakoroljuk az egymásra való figyelést. Mindez bevezető jelleggel történik. A tudati iskolázás életre szóló feladat. Egyetlen előfeltétele van: őszinteség önmagunkkal.

 


Megköszönjük ha az alábbi linkeken jelzi részvételi szándékát, ezzel segíti a rendezvények előkészítését:

Előadás: https://forms.gle/D825W6Eo5Zk3Hqs98

Szeminárium: https://forms.gle/YsuPBHt8sPMFjPCq9

További információt Varga-Szemes Lászlótól kérhetnek a vargaszemes@gmail.com címen, vagy a +36709071597-es telefonszámon.


 

Miért gyakoroljunk?

A szellemi világtól elsősorban saját tudati szokásaink tartanak távol. Ezeket kreatív képességekké kell átalakítani. Ez az átalakítási folyamat először meggyógyítja a lelket, majd teljesen új perspektívát ad az életnek. 

Általában nem szeretünk gyakorolni. Fáradságosnak hangzik. Szeretnénk teljes fegyverzetben kipattanni „atyánk fejéből”, mint Pallasz Athéné. De aki meg akar újulni képességeiben, nem tehet másként. Aki pedig elkezd gyakorolni, egy idő után észreveszi, hogy a koncentrált gyakorlás nem is fárasztó, hanem üdítő és örömteli.

 

Hogyan gyakoroljunk?

  • Koncentráció

A modern ember figyelme gyenge és szétszórt. Ezért a gyakorlatok egy csoportja arra irányul, hogy megtanuljunk egyetlen tárgyra – pontosabban egyetlen ideára – koncentrálni. Erre szolgálnak a gondolkodási és észlelési koncentráció gyakorlatai. Ha sikerül tudatunkban megtartani egy ideig egy tiszta ideát (az észleleti minőségek is ideák, ha nem is ember találta ki őket), akkor a figyelem megtapasztalja saját működését: fölébred a magasabb Én.

  • Szokások feloldása

Tudatunk ma majdnem teljesen gépiesen működik, külső ingerekre „reagálunk” gondolati és érzelmi sémákban. A gyakorlatok egy csoportja (például a „8-tagú ösvény” gyakorlatai) arra szolgál, hogy kimozduljunk megrögzött szokásainkból, és megtanuljuk például belső ítélkezés nélkül meghallgatni egymást.

  • Meditáció

Ha kellő jártasságra tettünk szert az első két gyakorlat-csoportban, akkor elkezdhetjük a meditációs gyakorlatokat. Ezek teljesen ismeretlen, minőségileg új, élő ideák tapasztalati területére vezetnek – ha kellő koncentrációval hajtjuk őket végre. Spirituálisan mélyértelmű szövegek és képek általában csak a meditációban nyilvánítják meg valódi értelmüket, ami soha nem absztrakt gondolat, hanem a szavak szintje fölött működő figyelem mozgásának élő és jelenléti tapasztalása (ez az imagináció). Hasonló tapasztalásokat ad a természeti minőségekbe való elmélyülés is.


 

Dr. Böszörményi László Klagenfurtban él, ahol 1992-2017-ig tanszékvezető egyetemi tanár volt a Klagenfurti Egyetem Információtechnológia Intézetében. Majdnem 30 évig volt Székely György barátja és tanítványa. Rendszeresen tart szemináriumokat és előadásokat a tudati gyakorlásról. Számos cikk, és két könyv szerzője ebben a témában: Holdvilág – Napvilág (Megtérés a tudományos gondolkodás forrásához, 2021), és Georg Kühlewind – a Logosz szolgája (2023), mindkettő a Kláris Kiadó gondozásában.


 

A 2024. szeptember 4-én elhagzott előadás vázlata:

 

Böszörményi László

A gyakorlásról részletesen – miért és hogyan?

  • Ha nem gyakorlok, azt mondom, hogy tökéletes vagyok (mint Pallasz Athéné)
    • Végre túl vagyok az iskolán, minek tanuljak?
  • Az ember három születése (Székely Gyuri: Karácsony)
  1. Fizikai (szellemi lény → fizikai test)
  2. Lelki (nyelvtanulás, iskola). Tanulás: szabaddá váló erők→lelki öntudat
  3. Szellemi születés: szellemi iskolázás → szellemi öntudat. Nincs mester.
  • A tudat határai
  • Gondolkodás (képzetalkotás)

A mondat értelme folyékony ↔ részek (szavak) közege, jelenlét ↔ múlt

  • Észlelés

Fogalmi, absztrakt észlelés, ↔ a kimondhatatlan élmény tartása

  • Gondolkodás + észlelés: megismerés, a figyelem autonómiája
  • Érzés: autonómia hiánya, az érzés (legtöbbször) nem megismerő
  • Akarat: A motívumot értem, az akarat maga sötét (ujj emelése)

Akarat a gondolkodásban: világos, tartja a figyelem irányát, improvizál

  • Mellékgyakorlatok (Steiner)
  1. A kontrollált (koncentrált) gondolkodás ↔ asszociáció.
  2. Akarati kezdeményezés  (helyes cselekvés) – pl. rendszeres gyakorlás
  3. Kiegyensúlyozottság. – pl. nem túlzom el az egoisztikus érzéseket.
  4. Pozitivitás. – pl. sokszor egy negatív helyzetből indulunk el fölfelé.
  5. Elfogulatlanság. – pl. hátha a másiknak (is) van (valami) igaza.
  6. Békülékenység. Mindent meg lehet bocsátani – nincs „oka”.
  • Szokások feloldása (Buddha 8 tagú ösvény)
  1. A helyes képzetalkotás vagy helyes vélemény.
  2. A helyes döntés vagy helyes ítélet. 
  3. A helyes beszéd vagy helyes szó.
  4. A helyes tett.
  5. Az élet helyes beosztása vagy helyes álláspont.
  6. A helyes törekvés.
  7. A helyes emlékezés.
  8. Összefoglalás vagy helyes szemlélet.
  • Gondolkodási és észlelési koncentráció
  • Üres figyelem – egyelőre lehetetlen. Ezért 1 ideára koncentrálunk
  • A szellemi alapélmény: A figyelem olyan intenzív, hogy megtapasztalja önmagát → meditáció.
  • Meditáció (szöveges, észlelési, szimbolikus képek)
  • Élő, érző, akaró ideák felkeresése, ill. alkotása – csak koncentráltan 
  • Új tudati minőségek, új Én-tapasztalási élmények

Jellege
előadás

Részvétel
nyilvános

Részvételi díj
felajánlás

Szervező
-