Dr. Böszörményi László Klagenfurtban él, ahol 1992-2017-ig tanszékvezető egyetemi tanár volt a Klagenfurti Egyetem Információtechnológia Intézetében. Majdnem 30 évig volt Székely György barátja és tanítványa. Rendszeresen tart szemináriumokat és előadásokat a tudati gyakorlásról. Számos cikk, és két könyv szerzője ebben a témában: Holdvilág – Napvilág (Megtérés a tudományos gondolkodás forrásához, 2021), és Georg Kühlewind – a Logosz szolgája (2023), mindkettő a Kláris Kiadó gondozásában.
A 2024. szeptember 4-én elhangzott előadás vázlata:
Böszörményi László
A gyakorlásról részletesen – miért és hogyan?
- Ha nem gyakorlok, azt mondom, hogy tökéletes vagyok (mint Pallasz Athéné)
- Végre túl vagyok az iskolán, minek tanuljak?
- Az ember három születése (Székely Gyuri: Karácsony)
- Fizikai (szellemi lény → fizikai test)
- Lelki (nyelvtanulás, iskola). Tanulás: szabaddá váló erők→lelki öntudat
- Szellemi születés: szellemi iskolázás → szellemi öntudat. Nincs mester.
- A tudat határai
- Gondolkodás (képzetalkotás)
A mondat értelme folyékony ↔ részek (szavak) közege, jelenlét ↔ múlt
- Észlelés
Fogalmi, absztrakt észlelés, ↔ a kimondhatatlan élmény tartása
- Gondolkodás + észlelés: megismerés, a figyelem autonómiája
- Érzés: autonómia hiánya, az érzés (legtöbbször) nem megismerő
- Akarat: A motívumot értem, az akarat maga sötét (ujj emelése)
Akarat a gondolkodásban: világos, tartja a figyelem irányát, improvizál
- Mellékgyakorlatok (Steiner)
- A kontrollált (koncentrált) gondolkodás ↔ asszociáció.
- Akarati kezdeményezés (helyes cselekvés) – pl. rendszeres gyakorlás
- Kiegyensúlyozottság. – pl. nem túlzom el az egoisztikus érzéseket.
- Pozitivitás. – pl. sokszor egy negatív helyzetből indulunk el fölfelé.
- Elfogulatlanság. – pl. hátha a másiknak (is) van (valami) igaza.
- Békülékenység. Mindent meg lehet bocsátani – nincs „oka”.
- Szokások feloldása (Buddha 8 tagú ösvény)
- A helyes képzetalkotás vagy helyes vélemény.
- A helyes döntés vagy helyes ítélet.
- A helyes beszéd vagy helyes szó.
- A helyes tett.
- Az élet helyes beosztása vagy helyes álláspont.
- A helyes törekvés.
- A helyes emlékezés.
- Összefoglalás vagy helyes szemlélet.
- Gondolkodási és észlelési koncentráció
- Üres figyelem – egyelőre lehetetlen. Ezért 1 ideára koncentrálunk
- A szellemi alapélmény: A figyelem olyan intenzív, hogy megtapasztalja önmagát → meditáció.
- Meditáció (szöveges, észlelési, szimbolikus képek)
- Élő, érző, akaró ideák felkeresése, ill. alkotása – csak koncentráltan
- Új tudati minőségek, új Én-tapasztalási élmények